Sosiale medier i forvaltningen – ulike arkiv- og journalføringsrutiner
Difi har undersøkt bruken av sosiale medier i forvaltningen. Formålet med denne undersøkelsen har vært å kartlegge hvordan forvaltningen bruker sosiale medier og sosiale verktøy.
88 av de 100 kommunikasjonsansvarlige i spørreundersøkelsen var helt eller delvis enig i påstanden om at det var vanskelig å vurdere hvilket innhold som bør arkiveres i eksterne sosiale medier.
En kommenterte at: ”Virksomheten bruker ikke sosiale medier på grunn av stor usikkerhet rundt hva som er arkivverdig og hvor mye ressurser som må settes av for å håndtere dette på en tilfredsstillende måte.”
Få intervjupersoner trakk fram arkivering som et vanskelig område, og mange mente virksomheten hadde funnet gode rutiner
på hvilket innhold som var arkivverdig. Men intervjupersonene fra forskjellige virksomheter fortalte om ulike arkiveringsrutiner,
selv om de brukte sosiale medier til samme formål. Noen fortalte at de arkiverte alt innhold slik at de kunne dokumentere innsatsen i ettertid, andre fortalte at de kun arkiverte innlegg som ble slettet, for å kunne dokumentere hvorfor innleggene ble slettet.
http://www.difi.no/filearchive/difi-rapport-2012-2-sosiale-medier-i-forvaltningen_3.pdf